Grundlurad

Hej allesammans, nu sticker jag härifrån.
Jag har bivit grundlurad, jag har slitit ca 10 timmar om dagen
för 260 Euro (ca2665sek) i månaden

och jag har fått hjälpa till med grovstädningen och dyligt.



Detta är vad en Aupair ska behöva göra;

Uttrycket "au pair" kommer från franskan och betyder fritt översatt "en i familjen" i den meningen att en au pair skall ha samma status i hushållet som dess övriga medlemmar och skall alltså inte behandlas som en hemhjälp. För att vara aktuell för en placering som au pair skall man vara mellan 17 och 30 år.


Au pair-verksamheten är internationellt erkänd och betraktas som ett slags alternativt studieuppehåll där man, som au pair, hjälper till med det dagliga arbetet i ett hem mot kost, logi och fickpengar. Dessutom skall man ha möjlighet att delta i en språkkurs under sin tid som au pair. I enlighet med den Europeiska au pair-konventionen utlänningsstyrelsen får en au pair arbeta upp till 5 timmar om dagen, 5 dagar i veckan.


Arbetet skall bestå av vanligt hushållsarbete som till exempel undanplockning, daglig städning, tvättning av kläder, strykning samt barnpassning. Undanplockning och disk efter måltider som au pairen ätit tillsammans med familjen anses inte vara arbete i den mån att de skall räknas in i arbetstiden. Utöver det dagliga arbetet förväntas även en au pair hjälpa till med barnpassning vissa kvällar. Dock ej oftare än 2-3 dagar per vecka.


En au pair är inte att betrakta osm en anställd, men vårt samhälles bestämmelser och konventioner gäller naturligtvis även för en au pair. En au pair+ är mer eller mindre detsamma som en au pair med den skillnaden att den som söker är inställd på att sitta barnvakt oftare än en "vanlig" au pair. Det kan innebära att au pairen ett par dagar i veckan är tillgänglig längre än de 5 timmarna om dagen som annars är praxis. Många av våra sökande är intresserade av att få en plats som au pair+.


En au pair skall behandlas som varande en familjemedlem. Således förväntas det att au pairen skall äta tillsammans med familjen och inte ombedas äte ensam såvida inte särskilda omständigheter råder. Han eller hon får inte på egen hand ansvara för hushållet, bör inte lämnas ensam med ansvaret för barnen flera dagar i sträck och får inte befatta sig med grovrengöring, trädgårdsarbete och liknande. Han eller hon får heller inte arbeta för andra familjer eller företag. Den dagliga arbetstiden skall läggas upp på så sätt att det finns möjlighet för au pairen att delta i en språkkurs.


En au pair förväntas vara flexibel, men de fastställda och överenskomna arbetstiderna får inte ändras utan vidare och utan överenskommelse såvida inte ändringarna uppstår på grund av plötslig sjukdom eller liknande. Barnpassning kvällstid skall planeras med rimlig framförhållning och ett rimligt varsel. På samma sätt som flexibilitet förväntas av au pairen förväntas familjen ha förståelse för och ta hänsyn till au pairens fritidsaktiviteter, osm till exempel språkkursen och ungänge med vänner utanför hemmet, när arbetstid och barnpassning planeras.

Avlöning/ersättning: Fickpengar - min. 3.500 SEK per månad för en au pair och 4.200 SEK per månad för en au pair+


Som sagt, inte mycket som stämde med hur jag har fått slita dom två senaste månaderna.. Så ruttet att dom lyckats trycka ner mig så mycket och få mig att känna mig så kass när det är dom som har gjort fel!

Under veckan sticker jag!

jävla tyskar asså.


Farmor, jag kommer lite tidigare och stannar lite längre, men sen sticker jag till London!


puss<3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0